W ramach Pakietu Przyjazne Prawo zmodyfikowano ustawę o zarządzie sukcesyjnym. Z dniem 1 stycznia 2020 roku pojawiła się możliwość przeniesienia na nabywcę przedsiębiorstwa decyzji administracyjnych związanych prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Stan prawny przed nowelizacją
Przed nowelizacją, prawo nie przewidywało możliwości przeniesienia praw i obowiązków z decyzji na następcę. W przypadku zaplanowania przekazania przedsiębiorstwa opartego na decyzjach (koncesjach, licencjach czy zezwoleniach) w ręce następców, mogło okazać się nieskuteczne w tym zakresie. Natomiast jedynym sposobem przeniesienia praw i obowiązków z decyzji było przekształcenie przedsiębiorstwa prowadzonego w formie jednoosobowej działalność gospodarczej w spółkę kapitałową, co wiązało się również ze zmianami organizacyjnymi w przedsiębiorstwie.
Nowa ustawa wprowadza możliwość złożenia do organu, który wydał decyzję związaną z przedsiębiorstwem, wniosku o przeniesienie uprawnień z tej decyzji na nabywcę przedsiębiorstwa.
Za nabywcą przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o zarządzie sukcesyjnym uznaję się przedsiębiorcę, który na podstawie umowy nabył przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny w całości, w tym osoba prawna albo jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 331 § 1 tej ustawy, do której wniesiono przedsiębiorstwo tytułem wkładu, jeżeli nabycie przedsiębiorstwa nastąpiło bezpośrednio od:
Nabywca przedsiębiorstwa może złożyć do organu administracji publicznej, który wydał decyzję związaną z przedsiębiorstwem, wniosek o przeniesienie na niego tej decyzji w terminie trzech miesięcy od dnia nabycia przedsiębiorstwa. Organ administracji publicznej, który wydał decyzję związaną z przedsiębiorstwem, przenosi, w drodze decyzji, decyzję związaną z przedsiębiorstwem na nabywcę przedsiębiorstwa przez dokonanie zmiany decyzji związanej z przedsiębiorstwem w zakresie jej adresata, jeżeli:
Oznacza to, że nabywca przedsiębiorstwa musi spełniać takie same wymogi, jak przedsiębiorca, który uzyskał decyzję administracyjną. Dlatego przed nabyciem przedsiębiorstwa istotnym jest w szczególności dokonanie analizy wymogów prawnych w zakresie prowadzonej działalności. Organ administracyjny, który przenosi decyzję administracyjną zobowiązany jest sprawdzić, czy nabywca przedsiębiorstwa spełnia wymogi stawiane wobec pierwotnego przedsiębiorcy, a zatem czy decyzja administracyjna może być kontynuowana.
Zaletą nowelizacji jest niewątpliwie możliwość wykonywania działalności objętej decyzją administracyjną przez nabywcę przedsiębiorstwa na przykład w zakresie koncesji na sprzedaż alkoholu czy paliwa, już od momentu złożenia wniosku. Nabywca przedsiębiorstwa zachowuje płynność w funkcjonowaniu i może w dalszym ciągu generować przychody.
Wygaśnięcie i odmowa przeniesienia decyzji związanej z przedsiębiorstwem na nabywcę przedsiębiorstwa
Jeżeli nabywca przedsiębiorstwa nie złoży wniosku o przeniesienie decyzji administracyjnej to decyzja wygasa z upływem trzech miesięcy od dnia nabycia przedsiębiorstwa przez nabywcę przedsiębiorstwa. Natomiast w przypadku, gdy nie zostały spełnione wymogi związane z przeniesieniem decyzji administracyjnej, organ administracji odmawia w drodze decyzji, przeniesienia decyzji związanej z przedsiębiorstwem na nabywcę przedsiębiorstwem.